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31 items found for ""

  • Ressources | Traces

    Resources and Publications Each TRACES project gives rise to resources (articles, toolkits, guidelines, etc.), that we make available to you here. Resources Publications Ressources Resources Co-creation and research and responsible innovation SISCODE - Guidebook An accompanying guide to co-creation in the field of Research and Responsible Innovation, with an introduction to co-design methods and approaches, and tools for putting it into practice. Download Publications Publications M. Merzagora (2017). ‘Science centres and science engagement activities as research facilities: blurring the frontiers between knowledge production and knowledge sharing ’. JCOM 16 (02), E. M. Merzagora, “La médiation, entre production et partage des savoirs ”, Focus thématique, PSL Explore, Octobre 2017.

  • Projets terminés | Traces

    Completed projects Rayon Science QSEC2 SisCode La Science du Choix

  • Completed projects | Traces

    Completed projects Une décennie de médiation scientifique En savoir plus SISCODE MOOC En savoir plus KiiCS En savoir plus Étude : Centre des Eaux Douces En savoir plus Exposition "Des transports et des hommes" En savoir plus {Electrons Libres} En savoir plus Cours MC3S2 En savoir plus Manifeste Révoluscience En savoir plus Pilots En savoir plus Recréer la vie En savoir plus Exposition "Energies" En savoir plus Manips des musées d'Europe En savoir plus Tam Tam En savoir plus SIS Cataclyst En savoir plus FUND En savoir plus 1 2 3 1 ... 1 2 3 ... 3

  • SisCode | Traces

    SisCode Projet européen de co-création et design thinking Siscode est un projet européen dont l’objectif est d’explorer l’impact des méthodologies living lab et design thinking dans les processus de co-construction de la recherche et de l’innovation. ​ TRACES propose un parcours de co-création questionnant les mécanismes à l’œuvre dans les processus de décisions automatisés utilisant des algorithmes. ​ Ce projet, démarré en avril 2018, rentre en 2020 dans une phase dite de prototypage. ​ Le thème du parcours qui a émergé lors d’une série d’ateliers préparatoires est le suivant : « Si demain les intelligences artificielles allaient au théâtre, visitaient un musée, écoutaient de la musique, qu’est-ce qu’elles aimeraient voir ? Et qu’est-ce qu’on aimerait qu’elles voient ? » ​ Coordonné par l’école Polytechnique de Milan, il réunit une dizaine de partenaires (centres de science, fablabs et living labs) de plusieurs villes européennes. ​ https://siscodeproject.eu/ Flying Retour projets

  • Airbus Flying Challenge | Traces

    Airbus Flying Challenge Ateliers de fabrication et d'exploration pour collégien·nes L’objectif-guide de ce projet, en partenariat avec l’UWA France et la fondation AIRBUS, est de redonner du sens au parcours scolaire et de l’enthousiasme à des collégien·nes afin qu’ils poursuivent leurs études et s’engagent dans une voie et une vie professionnelle choisie. Un même groupe de collégien·nes est suivi de la 4ème à la 3ème. En classe de 4ème, les élèves sont amenés à découvrir, par l’expérimentation, des notions liées au vol : poussée d’Archimède, portance, propulsion… Ces ateliers de fabrication et d’exploration sont un marchepied pour participer pleinement à la deuxième partie du programme qui se déroule en classe de 3ème. ​ L’année suivante, les élèves sont en effet mis au défi d’inventer « l’objet volant du futur ». Le but pour eux est d’en fabriquer un prototype tout en s’initiant aux techniques de fabrication numérique dans un fablab local. A la fin de l’année, les projets sont présentés devant un jury. ​ Flying Retour projets

  • Rayon Science | Traces

    IMG_8773 IMG_9114 IMG-4979 IMG_8773 1/12 What if every neighborhood had open spaces to explore, understand and engage with sciences ? Inspired by the Wissen-Raum project born in Austria and supported by the Science Center Netzwerk, Rayon Science is now in its 5th edition. With “Rayon Science”, we take over empty stores located in the priority neighborhoods of the Paris City Policy and transform them into “pop-up” (ephemeral) science centers where curious people of all ages, and especially young people, playfully engage with science and technology. This open and co-constructed space, with no entrance fees, allows everyone to discuss, explore, create and engage in scientific activities. We navigate between crafts, use of a microscope, challenges and puzzles, making manipulations, scientific experiments, discussion, etc. All of this depending on the ideas of the mediators, but also those of the participants who are invited to invest the program by proposing workshops and by animating them. For example : making slime and magic sand ! The project The goals The objectives of Rayon Science : ​ ​1) Putting a scientific culture action in unusual and local places. ​ 2) Offering to young people, who are sometimes distant from science, an innovative mediation program and contact with the world of research. ​ 3) Promoting the diversity and the economic and cultural vitality of a neighborhood through educational action. The realizations Rayon science had a first successful experiment in the summer of 2018, rue de Ménilmontant (Paris 20th), then moved into a new space for 5 months in the Danube-Solidarité-Marseillaise district (Paris 19th) between October 2019 and February 2020. It is in this district that we returned throughout the month of July 2020, to reconnect with the inhabitants after the period of lockdown and to continue to offer scientific activities, in the presence and in respect of safety precautions. Rayon Science then occupied a new space in the 19th arrondissement between November 2021 and January 2022, and opened a new edition in December 2022 in a location shared with several associations, rue Alphonse Karr (Paris 19th). A project supported and funded by the City of Paris, Paris Habitat, the Région Île-de-France, the Régie de Quartier of Paris' 19th district and Paris' 19th district City Hall. Currently ! From December 8th 2022 to May 5th 2023 , TRACES opens a new "Rayon Science" pop-up science center. Residents of the neighborhood are invited to participate in free, fun, cr eative activities for all ages. ​ On the program : have fun, build, tinker and discuss science ! ​ 📍 2 rue Alphonse Karr 75 019 PARIS #Paris Habitat

  • Who are we ? | Traces

    Who are we ? Donnez du sens à votre contribution en soutenant des actions et des compétences au service de la médiation scientifique, de l’inclusion sociale et de l’éducation populaire. The association The team Board Téléchargez le dossier : Taxe The association ​ Shaking up habits and certainties in terms of mediation and science education, starting with our own, thus applying to them the perpetual questioning specific to scientific research : this is what characterizes the approach of TRACES. ​ A reflection and action group on science, its communication and its relationship to society, TRACES brings together professionals involved in research, development and the dissemination of ideas and tools for a fair place for science and technology in society. ​ In this dynamic, at the interface between the academic, associative and private worlds, TRACES seeks to create privileged spaces for taking a step back, experimentation and innovation in the field of public communication of science. ​ Training, advice and mediation in the field enrich each other mutually, through a perpetual interdisciplinary reflection on the convergence of human sciences and experimental sciences. ​ ​ Download our presentation brochure : ​ ​ Download our latest activity report : Comment nous soutenir Comment nous soutenir en quelques clics ​ À partir de 2023, les modalités de collecte et de distribution du solde de la Taxe d’Apprentissage changent ! Après avoir déclaré votre masse salariale 2022 auprès des URSSAF ou de la MSA via la Déclaration Sociale Nominative (DSN) d’avril (exigible le 5 ou le 15 mai), vous pouvez sélectionner le ou les établissements bénéficiaires de votre Solde grâce à la Plateforme de la Caisse des Dépôts et Consignations : SOLTéA . Les sommes sont collectées par les URSSAF et les MSA et ensuite reversées à la Caisse des Dépôts et de Consignations (CDC). ​ Voici la marche à suivre : ​ 1 - À partir du 25 mai 2023 et jusqu’à début septembre, vous avez accès à la Plateforme SOLTéA , pour choisir le ou les établissements bénéficiaires : www.soltea.gouv.fr . ​ 2 - Connectez-vous sur la Plateforme via vos identifiants Net Entreprises. 3 - Sur le moteur de recherche, rentrez le SIRET de notre association (494 577 851 00020 ), que vous pourrez ensuite sélectionner, ou rendez-vous directement sur la fiche établissement de TRACES. 4 - Fléchez votre solde et attribuez le pourcentage que vous souhaitez à notre association. Il est possible de répartir votre Solde entre un ou plusieurs établissements de la Fondation. 5 - Après validation de votre choix, envoyez-nous un e-mail à secretariat@groupe-traces.fr en nous indiquant le nom et le SIRET de votre entreprise : en nous informant de votre versement, vous nous permettez d’assurer une traçabilité de votre soutien sur la plateforme SOLTEA. Nous pourrons aussi, si vous le souhaitez, vous tenir informés des projets que nous concrétiserons grâce à votre soutien. ​ À quoi sert votre taxe À quoi sert concrètement votre Taxe d’Apprentissage pour notre association ? ​ Forte de 15 ans d’expérience en France et en Europe, TRACES développe des projets innovants associant culture scientifique, technique et numérique, participation citoyenne et inclusion sociale. ​ Active sur le terrain, TRACES élabore de nouvelles méthodes de médiation, avec une approche ouverte aux interactions avec l’environnement culturel et social, au plus proche des attentes des différent·es participant·es (publics, organisateur·trices, chercheur·euses, expert·es etc.) ​ La collecte de la Taxe d’Apprentissage permet de financer les nombreux projets de notre association, et contribue donc à : ​ ➡ Transformer la culture scientifique en outil pour la participation citoyenne et le lien social ➡ Encourager l’esprit critique et développer les talents et compétences ➡ Animer des espaces de convivialité et de partage des savoirs ​ 🔎 Zoom sur le projet E-FABRIK' ​ Notre association s’attache à proposer à ses publics une expérience gratifiante et émancipatrice des sciences et des techniques. Nous avons appris qu’en matière d’appropriation de concepts scientifiques, il n’est pas tant question d’accès au savoir que de créer un intérêt pour celui-ci, une pertinence à son acquisition. Il en va de même pour l’éducation au numérique : son apprentissage doit s’accompagner d’une signification personnelle pour l’apprenant·e. C’est ce que nous proposons dans le projet E-FABRIK’ : donner du sens au développement d’une littératie numérique par le lien social. ​ En soutenant cette action à l’interface entre éducation numérique et inclusion sociale, la collecte de la Taxe d’Apprentissage permet de : ​ ➡ Rassembler des jeunes et des personnes en situation de handicap dans une communauté créative. ➡ Imaginer et fabriquer, ensemble, des solutions concrètes autour du handicap. ➡ Acquérir les compétences nécessaires pour maîtriser les nouveaux outils numériques. ➡ Se réapproprier la technologie à travers une solidarité active et devenir acteur de son territoire. ➡ Mettre en relation les lieux de créativité numérique et technique innovants avec les structures jeunesse et handicap et leur public. ​

  • ESPGG | Traces

    Project website 1/1 Exposition Atelier de créativité technique Fête de la Science Exposition 1/9 At 10 rue Vauquelin Paris 5è, within the ESPCI Paris PSL, TRACES has been in charge of managing the Espace des Sciences Pierre-Gilles de Gennes (ESPGG) since 2011. Between being a space presenting animation for the general public and an innovation lab for the mediation and communication of sciences, the ESPGG navigates at the interface between science, culture and society. It is an open place to promote exchanges, meetings and common reflections between researchers, teachers, journalists, artists, narrators, everyone curious about sciences and cultures. The action of the ESPGG, which wishes to be a meeting point between Parisians and the scientific world, has six components : Temporary arts-sciences exhibitions Permanent exhibition of scientific instruments (including original instruments of Pierre and Marie Curie) ; Scientific animations ; Seminars, conferences and experimental conferences ; Support for science teaching ; Scientific events. The project Contribute to the scientific culture of the greatest number Catalyze the power to act of young people and strive against their self-censorship towards science Promoting reflection on science and its challenges Welcoming and stimulating innovation in terms of public communication of science Promote the historical scientific and contemporary heritage of ESPCI Paris and PSL University The goals The methods The ESPGG supports attractive and dynamic events through its activities and exhibitions, aimed at a variety of audiences. But it also offers to professionals concerned and interested about science communication and science-technology-society relations the opportunity to become its users. If the ESPCI Paris is the place where we forge the world of tomorrow day after day, the ESPGG must be the place where we talk about it, where we anticipate this progress in order to understand the challenges.

  • Who are we ? | Traces

    Who are we ? The association The team Board Partners L'association The association ​ Shaking up habits and certainties in terms of mediation and science education, starting with our own, thus applying to them the perpetual questioning specific to scientific research : this is what characterizes the approach of TRACES. ​ A reflection and action group on science, its communication and its relationship to society, TRACES brings together professionals involved in research, development and the dissemination of ideas and tools for a fair place for science and technology in society. ​ In this dynamic, at the interface between the academic, associative and private worlds, TRACES seeks to create privileged spaces for taking a step back, experimentation and innovation in the field of public communication of science. ​ Training, advice and mediation in the field enrich each other mutually, through a perpetual interdisciplinary reflection on the convergence of human sciences and experimental sciences. ​ ​ Download our presentation brochure : ​ ​ Download our latest activity report : L'équipe salariée L'équipe Le consei d'administration Claudia Aguirre Rios Directrice Quentin Drouot Directeur administratif et financier Pauline du Chatelle Responsable de la communication Marie Leguie Coordinatrice du Parcours E-FABRIK' Maxime Leroy Médiateur scientifique et numérique Pierre Berrier Responsable de programme Médiation et inclusion sociale Fabrice Esnault Technicien web et audiovisuel Paul Boniface Responsable de projet Science et Société Sophie Juillard Chargée de projets européens Arnaud Malher Chargé de projet et médiation Fabrication Numérique Apolline Chabenat Chargée de médiation et de formation Athavan Parameswaran Médiateur du projet Rayon Science Katyana Dos Santos Volontaire en service civique - Communication Nabila Ikene Volontaire en service civique - Communication Marc Baudet Stagiaire en médiation scientifique Board of directors Claire Girard Marie Blanc Antoine Blanchard Sandrine Bron President Treasurer François Lasserre Evelyne Lhoste Noémie Lozac'h Vilain Pania Rapibour Partners Partenaires They spent some time among us : ​ Since its creation, TRACES likes to be influenced by its employees, trainees and volunteers. What we are today, we owe it to the influence, great or small, of those who have worked with us. ​ Huge thanks to : ​ Matteo Merzagora, Clémentine Bricout, Céline Martineau, Clara Massin, Amandine Beuscard, Sandrine Bron, Vanessa Mignan, Fabien Descamp, Pania Rabipour, Axelle Hubert, Claire Potier, Aude Ghilbert, Laura Chastant, Charlotte Barrois de Sarigny, Claire Stewart, Aurélie Froger, Marilyne Certain, Meriem Fresson, Alejandro Van Zant Escobar, Allison Messanga, Tania Louis, Laurène Cheilan, Fanny Levesqueau, Omar Benyebka, Thalia Mambu, Lydie Poda, Elliot David, Azeline Billy, Elsa Scherer, Virginie Thibaud, Céline Rosset, Aurélie Simon, Amal Ahmed, Camille Vermeulin, Joyce Weil, Johanna Gakosso, Chloé Wachter, Simon Pedrillat, Camille Sanchez, Lucilla Taddei, Garance Aubry, Amandine Boniface, Julien Rastegar, Beatrice Biagini, Joseph, Bastien Lelu, Richard-Emmanuel Eastes, Anissa Benchelah, Mélodie Faury, Hélène Montfeuillard, Jean-Marc Galan, Farid Sidi, Nicolas Loubet, Paula Gonzáles-Rubio, Anaïs Le, Joanne Clavel, Livio Riboli Sasco, Leila Peire, Francine Pellaud, Bérénice Collet, Edouard K leinpeter, Claudio Serni, Fabiano Catania, Claire Truffinet, Ronan James, Alisson Krief, Maxime Labate, Marta Bornati, Pauline Drapeau, Stéphane Querbes, André Klarsfeld, Elena Pasquinelli, Eglantine Rivière, Maëlle Jacques-Ruettard, Malo de La Tullaye, Adèle Jayle, Fabrice Etifier.

  • La Science du Choix | Traces

    La Science du Choix Une exposition-exploration Dans un monde assisté par les algorithmes, où nos décisions sont expliquées grâce aux neurosciences et aux sciences sociales, que reste t-il de la notion de choix ? ​ La nouvelle exploration de l’ESPGG interroge et critique nos décisions individuelles et collectives. Au carrefour entre politique, consommation, science et société, comment les sciences étudient nos prises de décision et influencent nos décisions dans le futur ? ​ Télécharger le dossier de presse Flying Retour projets terminés

  • Contact us | Traces

    Nous contacter Envoyer Merci pour votre envoi ! Siège social 23 rue des Balkans 75020 Paris Association TRACES ​ 01.43.48.36.96

  • E-FABRIK' | Traces

    Project website The quality certification was issued under the following category of action : Le Parcours and SAS E-FABRIK'. ​ ​ Les participants E-Fabrik' Fab Lab Dans l'atelier Les participants E-Fabrik' 1/6 The project E-FABRIK' brings together young people and people with disabilities. Together, they imagine and produce a concrete solution, to respond to the discomfort experienced by the disabled person on a daily basis, by learning to use the tools and places of digital production. E-FABRIK' offers a range of 3 programs : > The Défis E-FABRIK' , an educational program over 20 half-days. These challenges allow to connect a disability structure, a youth structure and a place of digital creativity locally. > The Parcours E-FABRIK' , a 4-months training (426h), intended for adults wishing to train in making and digital mediation, applied in particular in the medico-social sector, and to build their professional project. ​ > The SAS E-FABRIK' , a 3-weeks (72h) training course, intended for adults wishing to train in digital making and build their professional project. ​ THE 5 OBJECTIVES OF E-FABRIK': At the interface between digital education and social inclusion ​​ Bringing together young people and people with disabilities in a creative community. Imagining and creating, together, concrete solutions around disability. Acquiring the skills needed to master new digital tools. Reclaiming technology through active solidarity and becoming an actor in your territory. Connecting places of innovative digital and technical creativity with youth and disability structures and their public. The goals Our association strives to offer its audiences a rewarding and emancipatory experience of sciences and technology. We have learned that when it comes to the appropriation of scientific concepts, it is not so much a question of access to knowledge but more of creating an interest in it, a relevance to its acquisition. The same goes for digital education : its learning must be accompanied by personal meaning for the learner. This is what we propose in the E-FABRIK' project : giving meaning to the development of digital literacy through social connection. ​ The methods

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